Muu-la Majros!

såhär i valtider startar alltid livliga debatter om diverse hjärtefrågor. tyvärr kan inte alla frågor få lika mycket tid i rampljuset, och några av de viktigare kanske inte tas upp över huvud taget. en sådan fråga är migrationspolitiken. tack vare att ingen annan tar upp det så bildas möjligheter för partier som sd att ta sig in i riksdagen. 

en ännu viktigare fråga som hamnat i skymundan är dock frågan om huruvida vi borde äta kött eller inte. visst händer det att man ser ngn liten grupp med new-age-hippies som står vid ngt gathörn och hojtar om djurens rättigheter, men det räcker knappast. en fråga av den här storleken förtjänar att tas upp i ett större forum. som den engagerade medborgare jag är tänker jag därför ta upp det här, i hopp om att nå ut till den stora massan.

det bör nämnas att jag själv faktiskt äter kött, och av den anledningen kanske kan vara en smula partisk, men jag tror att jag skall kunna hålla mig objektiv. 

till att börja med tycker jag att det är vansinne att inte äta kor. om alla slutade äta kor skulle det ske en explosionsartad populationsökning bland kossorna. det skulle vara kor överallt. kor på tunnelbanan. kor på offentliga toaletter. kor som ramlar av mopeder när de kör runt hörn. kor som stöter på din syrra på firmafester. 
ni förstår ju själva att det inte hade funkat.

jag kände en liten kille i åsa va. han hamnade i gurgel med en kossa och blev knockad av en mjölkstråle så han svimmade av. när han vaknade låg han på en äng i floda, naken och helt täckt med grädde. hade han varit laktosintolerant hade han ju för fan varit död nu. så det gäller att slå till först omnivetvajagmenar. kossor kanske ser snälla ut på håll, men i verkligheten är de farligare än leksaker från kina.

tycker också att det är själva ätandet som berättigar dödandet. man dödar för att äta och överleva, sån är naturens gång. men vegetarianerna äter ju inte kött, vilket rent logiskt betyder att de bara dödar på kul. hur sunt låter det på en skala?

menmen, antar att alla har rätt att välja själva. men om ni väljer att vara vegetarianer så får ni inte komma till mig och klaga nästa gång en kossa överfaller er med en hammare.

kött är gött //dekadent

Kommentarer
Postat av: C

kossor använder inte hammare..

2010-09-18 @ 14:45:50
Postat av: dekadent

du har rätt, jag har också hört att de föredrar kniv.

2010-09-18 @ 14:56:33
Postat av: Opo

Gillar inte alls ditt sätt att generalisera. Visst – du hittade ett fall där en kossa knackat en kille. Jättehemskt. Men tycker du själv att det ger en rättvis bild av folkgruppen?



Faktum är att närmare 95 procent av de svenska kossorna varken är dömda eller varit misstänkta för något brott.

Det är visserligen något lägre än svenska genomsnittet, men kan förklaras med att de samtidigt är klart överrepresenterade i grupperna låginkomsttagare och lågutbildade – grupper som historiskt sett alltid varit mer brottsbenägna.



Lösningen ligger alltså inte i att äta upp dem (jag hoppas att du inte förespråkar inmundigande av partillebor, som även de är överrepresenterade i dessa kategorier), utan att ge kossorna samma förutsättningar som alla andra till en ordentlig utbildning och ett bra jobb.



Tycker slutligen att ditt inlägg speglar en mycket skrämmande människosyn som blivit vanligare de senaste åren: Gör man mål i fotbolls-EM är man människa; spöar man en kille i Åsa är man plötsligt kossa.

2010-09-18 @ 15:39:27
Postat av: max/ninja

Mamma Mu åker bob har jag läst.

2010-09-18 @ 16:51:28
Postat av: Charlie

Du har rätt. Vi bör passa oss för kossorna. Det var några logiska luckor i inlägget bara som jag skulle vilja ha uppklarade. Hur hamnade killen i Floda? Hur blev mjölken till grädde? Sen när stjäl kossor folks kläder? Varför skulle en ko stöta på någons syrra om inte kossan är lesbisk? Är kossar lesbiska i den utsträkningen att detta är något man som medborgare behöver oroa sig över?



Tror Opo har rätt i sin analys att kossor är utsatta för att de är låginkomsttagare. Bara låginkomsttagare äter gräs. Fast sen undrar jag om du (Opo) reflekterat över hur mkt det kostar att inkoporera kor i det svenska skolsystemet. Jag är kanske inte ensam om att inte vilja ha kossor i mitt klassrum. Deras fisar stinker. Nee mer välfärd för oss som kan stå upprätt och mer kossor på mackan.

2010-09-18 @ 17:05:09
Postat av: dekadent

- varför gick kon över vägen?



- för att döda sin granne.



nej men seriöst, stenar står för typ 100% av alla krossade busskursfönster. är de också bara missförstådda och ignorerade av samhället? var vill du dra gränsen liksom? att ge en utbildning till en ko är som att ge boxhandskar till en pacifist.



fisproblemet och den globala uppvärmningen kan vi lösa enkelt. losec med grässmak!

sen kan vi göra lite prozac med grässmak också, så kanske alla gnälliga veggon slutar ojja sig.

2010-09-18 @ 17:37:01
Postat av: N dog

"att ge en utbildning till en ko är som att ge boxhandskar till en pacifist"



That's a keeper

2010-09-19 @ 20:21:47
Postat av: Linda Hansson

Jag hade under 4 fantastiska år glömt av att den här sidan existerade, men nu blev jag av någon anledning tyvärr påmind igen. Jag vet att jag kan återgå till att inte besöka den här sidan och på så vis slippa bli upprörd över allt ni skriver (Ja, allihop), och det tänker jag också göra, men innan dess behöver jag få ur mig vissa åsikter om era inlägg. Jens, ska du försöka dig på att vara politisk föreslår jag att du läser på innan. Jag kan skicka dig en rapport från naturvårdsverket om köttkonsumtionens miljöpåverkan, så kan vi sedan diskutera huruvida korna kommer att ta över världen eller ej. Och angående era inlägg i jämställdhetsdebatten tycker jag ni allihop kan fundera på hur ni framställer kvinnor på denna sida innan ni börjar diskutera lönegap mellan könen. Överlag blir jag uppgiven över att ni fortfarande verkar kasta bort era förmågor på fånerier. Ni är alla intelligenta människor, varför stanna kvar i tonåren och dess outvecklade sinne för samhället? Tack för detta uttömmande, nu besöker jag inte den här sidan igen.

2013-08-11 @ 22:11:08
Postat av: jens

Kul att se att ett tre år gammalt inlägg på en blogg som varit död i två år fortfarande skapar såna här reaktioner. Extra roligt med tanke på att det, precis som du skriver, bara handlar om fånerier. Allt här är bara trams skrivet för att roa och provocera, det är också därför vi oftast inte lägger ngn längre tid på påläsning innan. Hade det varit en ledare i GP eller en nätkrönika i syfte att upplysa eller uppmana till förändring så hade saken varit i ett annat läge, men nu är allt som sagt bara på skoj, vilket borde framgå ganska tydligt.

Det finns självklart folk som tycker att man inte får skämta om vissa saker, men de behöver inte hänga på den här sidan. Den här sidan är för de som tycker att det är viktigt att det finns mån att skämta om allt, i rätt forum givetvis, för att få lite perspektiv på saker.

Hoppas att du får/har en fortsatt trevlig sommar! :)

2013-08-12 @ 14:25:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0