Söndag (=bakfylla?)


Varje dag vaknar folk upp med en rejäl hvuduvärk, de går till toa de spyr, kort och gott folk vaknar upp bakfulla. Idag är det söndag och det betyder att det är ganska många svenska som kommer att vakna med en go huvudvärk och lite ångest för att på tok för mycket pengar gick åt igår. Kanske ligger det någon brud i sängen som man inte förstår hur hon hamnade där, i såfall win! Kanske har man skurit upp hela handen på en ölflaska, mindre win. Ja mycket kan hända när man intar alkoholhaltiga drycker men allt som oftast slutar det för svensken med skallebank och ångest på söndag morgon.

Så nu undrar jag, vad innebär egentligen bakfylla? Är det guds sätt att säga
“Tyvärr min vän igår hade du lite för roligt”
Eller är det naturens sätt att säga
“Man ska koka potatis och äta den, inte göra sprit av den”
Eller beror huvudvärken på vätskebristan man ådrog sig genom att kissa ur sig kroppens alla vätskereserver och därmed alla nödvändiga salter?
Jag tror ju ganska hårt på att Gud har tröttnat på gudstjänsterna på söndagar och behövde ett bättre sätt att fördriva dagen på. Men om man nu har vaknat upp idag med en sådär riktigt go huvudvärk finns det ju faktiskt saker man kan göra. Man kan äta pizza, ett klassiskt bakfylleknep som uppfanns av italienarna på 1870-talet. Själv ska jag äta pizza idag. Inte för att jag är bakfull, jag jobbar inte så, utan för att det är gött och köket är som vanligt ganska överfullt med disk.

Skribent: Murse
Sökord: Bakfylla, Ångest, Söndag, Pizza
Spotify just nu: Bruce Springsteen - The Wrestler

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0