Planer för framtiden

Nu i år har ytterliggare några sparvar tagit klivit in i de eftergymnasiala studiernas mystiska värld. Detta för mina tankar till de yrken som vi har siktena inställda på, och de verkar ju rätt bra. Men så tänkte jag "fan, det måste ju finnas bättre yrken än så här!". Jag tänkte först på "de gamla vanliga", t.ex. rockstjärna, fotbollsspelare av världsklass och sånt där. Men det är nog ändå inte något för mig, vet helt enkelt inte hur bra jag hade trivts med ett såpass enkelspårigt yrke.

Jag gnuggade geniknölarna länge, och kom sedan fram till dagens topp-5-lista:
DE BÄSTA YRKENA GENOM TIDERNA
Jag vill börja med att säga att alla dessa yrken utspelar sig i en tid som var lite mer "riskabel" än vad vi är vana vid. Nuförtiden om det knackar på dörren en lördag så tänker man ju typ "måste vara en cool sparv på ingång, trevligt". På tiden jag pratar om tänkte man mer "jaha, pesten kommer redan? Well, that's life". Detta var iaf helt klart värt det, fanns mycket coolare yrken då.
NUMMER 5: PRÄST
Tiden jag pratar om är i runda slängar när kyrkan faktiskt hade något att säga till om. Prästerna var i samhällets topp och de fick fina prästgårdar. Och vad behövde de göra för sitt flådiga leverne? Prata lite i kyrkan, åka runt i byn och säga till folk att de skulle hamna i skärselden och lite annat hokuspokus. Det fina är ju att om man faktiskt varit präst i den här perioden så trodde man ju faktiskt på allt man sa, och det gjorde alla andra också. Alltså trodde man att man var duktig och hjälpte folk. På denna tiden var Bibeln lag, därmed var prästen kung. Coolt.
NUMMER 4: COWBOY
Cowboys hade en mycket lång glansperiod. Faktiskt ända från tiden då västern erövrades av den vite mannen tills "Brokeback Mountain" släpptes. Hur som helst tänker jag ju först på alla självklara grejer; skjuta indianer, rädda kvinnor i nöd, ridandes ensam på prärien med inget annat sällskap än stjärnorna. Vilket liv! Inte nog med detta, det fanns ju dessutom en hel del karriärval som jag tycker fortfarande räknas in under samlingsnamnet cowboy. T.ex. "vanlig cowboy", dvs leva på ranch och faktiskt sköta om kor. Helt okej. Eller sheriff, också bra. Man fick väl hålla sig hyfsat till lagen, men man fick ju skjuta och hänga en massa bovar. Eller så blev man bov! Då fick man råna diligenser, bara det sänder ju rysningar av välbehag nedför ryggraden! Jaja, nog om detta. Bra yrke iaf.
NUMMER 3: VIKING
Detta var Sveriges (och Norden i stort) riktiga storhetstid. Ja, Sverige hade inget socialt skyddsnät, den bästa läkarvården som fanns till hands var typ iglar och jag vet faktiskt inte ens om man kan kalla det ett samhälle. Men vem fan bryr sig om sånt, det var inte det minsta coolt på den här tiden! Nej, tacka vet jag att åka jorden runt och plundra och våldta, dra på sig feta skatter och ett coolt rykte på andras bekostnad. Bara att svinga en dubbelyxa och så blev man kung. Sen åker man hem, odlar sin jord och dricker mjöd ett par år och sen åker man hemifrån igen. Jäkla bra alltså.
NUMMER 2: CONQUISTADOR
Att vara upptäcksresande har ju alltid varit lockande för många; vara den första som ser okända syner, man vet aldrig vart man hamnar, känslan är din kompass. Och ska man nu ändå vara upptäcksresande så kan man ju vara upptäcksresande med benefits. Conquistadorerna var nog de upptäcksresande som var bäst på att hänsynslöst ta kontroll över en "ny värld". De åkte dit med lite kanoner och gevär och hämtade hem en massa skatter. Dödade några indianer, våldtog några indianer, levde livet helt enkelt. Och vad hände efter detta? Indianerna blev sjuka! Sorry killar, men karma var liksom inte uppfunnet än.
NUMMER 1: INDIAN (pre den vite mannen)
Ja, alla vet väl historian om hur den vita mannen förslavade indianerna i alla världsdelar och våldtog hela deras värld. Men fatta hur bra de hade det innan! Bufflarna var många, gräset var grönt och vidderna oändliga. Man jagade och fiskade på dagarna, kvinnorna gjorde allt det jobbiga och fick man tråkigt förklarade man krig mot grannstammen. Ta ett par skalper och KABANG; äran är din! Sen tog man det lugnt, puffade fredspipa och hade det gött. Ett stort minus är ju helt klart indianernas i stort sett nonexistenta känsla för affärer. Okej, de hade väl i princip valet "sälj din skit, annars tar jag den och dödar dig", men ändå. Att sälja Manhattan för varor motsvarande ett värde av 24 dollar är helt enkelt inte acceptabelt. Men detta var nog inget man märkte innan den vite mannen, då var allt finfint.

En sak ni kanske märker är att alla dessa yrken är ganska våldsamma, t.o.m. prästerna fick ju på sin tid utdömma ganska grymma straff och var rätt hårda överlag. Men detta var inte alls det som var syftet, det bara blev så. Lite blod sätter fart på tillvaron liksom. Och dessutom var det rätt att döda på den här tiden, det var inte alls samma sak som idag. Om jag bara hade velat döda hade ju den solklara ettan på listan varit "führer".

En annan sak jag har funderat på är ordet balle. Jag har alltid använt ordet som om det skulle vara en synonym för penis, men jag har ofta hört det användas som synonym för testiklar. Fraser som "ska jag skära ballarna av dig?" eller "aj, bollen träffade mitt på ballarna!" gör ju direkt att man förknippar ordet men testiklar. Man kan ju iaf hoppas det när de använder plural. Jaja, får väl fundera vidare på det här.

//danwar

Kommentarer
Postat av: Opo

Intressant att du tog upp det där om ballar. Jag satt faktiskt uppe och tänkte på det för ett par nätter sedan när jag pluggade.

Som det där programmet, ballar av stål; låter inte det heldumt? Tänkte först att Kanal 5 bara bara fuckat sig och blandat ihop termerna lite, alternativt att de faktiskt menat snoppar i plural. Men då isf har de ju helt missat symboliken i ett par rejäla kulor.

Nu tycker jag att alla säger ballar om bollar. Gillar det inte. Sen finns det en stad som heter Balle också. Det gillar jag inte heller.

2010-08-26 @ 16:01:41
Postat av: N dog

För skåningar är baken ballen..

2010-08-26 @ 16:36:37
Postat av: danwar

Pratade med dekadent idag, han påstod också att det var en geografisk grej. Han sa att Stockholmare t.o.m. säger ballen om bröst!

2010-08-26 @ 17:06:11
Postat av: Charlie

Sthlmare har som vanligt fel och säger balle om det mesta. Här i Gbg har ordet bara innebörden "penis". Eller så bestämmer vi så här och nu.



Lyssna även på: Björn Rosenström - Bale bale bale

2010-08-26 @ 18:46:49
Postat av: dekadent

rosenström studerade förövrigt juridik på handels i gbg

2010-08-29 @ 13:14:30
Postat av: Charlie

No wonder he's awesome

2010-08-29 @ 15:01:18
Postat av: max/ninja

men hallå eller. varför är inte pirat med i listan? MOD I BARM!

2010-08-30 @ 20:09:56
Postat av: Anonym

Valde faktiskt viking framför. Sjöfarare liksom.



Hursom är ju pirat jävligt najs, inget snack om det. Bara inte riktigt topp 5-material.

2010-08-30 @ 21:18:18
Postat av: max/ninja

man får ju ha ASCOOLA piratnamn, som kickar typ "Tveskägg" och "Blåtand" stenhårt i arslet. kommer ni ihåg Jocke med kniven i Pippi? jag menar, DAMN vilket coolt namn!

2010-08-31 @ 23:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0