Barnen i Afrika tackar och bockar.


Utanför coop i Sisjön kan man ofta se en tiggare. Han är mycket tunn och brukar traska omkring där med sin rullator och sin dunjacka och be folk avvara några slantar.


Såhär lät det första gången jag råkade på honom:


”Hru kroewna?”

”Va?”

”Har’u en krowna?”

En krona?”

”… har’u… några krowner?”

”Jaa, det har jag väl”

Jag ger honom en tia.

Han stoppar pengen innanför jackan utan att se på den.

”Har’u inte mer?”

”Ha? Ja, nä, tyvärr”, svarar jag och lastar in de sista kassarna i bilen.


Han står var och tittar ner i marken medan jag går tillbaka med vagnen.

När jag kommer till bilen igen står han fortfarande där.


”Får jag femman från vagnen?”

”Din lömske jävel”, tänker jag.

”Ja, det är klart”, svarar jag.


Utan att säga något mer fäster han omedelbart blicken på nästa sucker som är för feg för att säga nej, trots att han vet att pengarna kommer hamna i kassan på systemet om fem minuter.


Sådär har det låtit ett par gånger; ibland får han en peng. Aldrig blir han nöjd. Det borde han inte bli heller – alla vet att det är för ens egen skull man ger pengar till tiggare. Man låtsas att man gjort en god gärning, fast man vet att man borde skänkt slanten till ett litet barn i Afrika. Utan armar.


Idag var det i vilket fall dags igen. Jag var i färd med att lasta en kärra full med gamla PET-flarror att panta när han smyger upp bakom mig.


”Har’u en krrroewna?

”Nej, inte idag”, svarar jag och lastar vidare.

”…”

”… ”

”Kan man få ett par påschar ’rå?

”Din lömske jävel”, tänker jag.

”Ja, det är klart”, svarar jag.


Jag ger honom två påsar. Han ”ber” om en till. Han får en till.


Väl inne på coop börjar han panta samtidigt som jag. Han pantar mycket långsamt och jag hinner nästan tömma hela min kundvagn innan han är klar med sina kassar.


Jag ser hur han tittar på de två knapparna.


”Det här är för bra för att vara sant”, tänker jag när han höjer fingret mot den ena.


Han klickar på den.


”Jaaaa!”, tänker jag omedelbart.

”Faaaan”, säger han efter en stund.


Farbror Otacksam har precis skänkt 25 kroewner till barnen i Afrika genom biståndsknappen.

Jag följer hans exempel och skickar 100 fucking spänn till dem.

Gissa om jag kommer sova gott inatt.


/Opo

 

Bonus:


Låt ALDRIG Kapten styra skutan.


Kommentarer
Postat av: Grymtputte

I Kaptens försvar var det motvind...

2010-08-12 @ 00:42:46
Postat av: dekadent

vad fan gör du på coop i sisjön?

2010-08-12 @ 01:10:43
Postat av: Opo

Jag... pantar flaskor?

2010-08-12 @ 12:10:45
Postat av: dekadent

och det är du nöjd med?

2010-08-12 @ 12:20:54
Postat av: danwar

Jag gillar luffare, så länge de inte är för envisa. Jag gillar speciellt när man svarar med:

"Mynt? Skulle jag ha MYNT? fnys"

2010-08-12 @ 13:57:12
Postat av: Charlie

Sen när gör Näset-stekare sina inköp på Coop? Tala om malplacering.

Blev sömnen bättre? Jag sov helt kass. Drömde att jag var på jobbet. Vaknade tröttare än när jag la mig.

2010-08-12 @ 14:29:05
Postat av: Opo

Hos Coop Forum finns allt under ett och samma tak. Stormarknaderna erbjuder ett brett sortiment med fokus på livsmedel. Därtill har de marknadens bredaste utbud av miljömärkta och ekologiska varor samt ett spännande sortiment av matvaror från främmande matkulturer.



Sen är jag fattig.

2010-08-12 @ 15:35:44
Postat av: dekadent

hahaha så mkt lögner i en enda kommentar :P

2010-08-13 @ 01:11:23
Postat av: Kapten

Bilar alltså, fy fan.

2010-08-14 @ 00:23:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0