När jag upptäckte alkohol

Jag tänkte spinna vidare lite på Opooas eminenta inlägg angående barndomsminnen, och eftersom vi redan kryssat av sex från listan har vi sparvarnas favoritaktivitet nummer två kvar; alkoholen.

Min alkoholkarriär började på midsommar året jag gick i åttonde klass. Jag hade stulit en såndär liten flaska martini med några centiliter buteljerad manlighet, ur mina föräldrars barskåp (förlåt mor, förlåt far). Vi cyklade ner till Kullaviks hamn och Patrik hade en flaska halvböj och lite drinkmix och bjussade på limesmakande vodkadrinkar. Vi var några pojkar och vi var några flickor och det var inga signifikanta mägnder alkohol som distribuerades ut i sällskapet, men det kändes ändå väldigt vuxet. Det var sommar, varmt och styret på cykeln blänkte i kvällssolens sken. Vi började med Patriks vodka, men jag höll mig väldigt passiv. Flickorna blev lite fnittriga på rödvin i cocacolaflaska och någon öppnade en Harboe export 33cl. När kvällen började bli lite kylig tänkte jag att det var dags att värma mig lite och öppnade den lilla martiniflaskan och tog ett par väldigt små, om än snabba, klunkar. Det smakade rävpiss. Jag försökte hålla masken och klämde ur mig någon kommentar i stil med "Mmm, skitgott". En riktig lögn, såklart, men jag vann gruppens accepterande. Jag var ju yngst med både ett och två års skillnad och var ju tvungen att visa att jag minsann var en cool kille som snart skulle börja nian. Jag avslutade den lilla flaskan och blev lite varm i bröstet. Det var nog därför jag med modet från 3-4cl martini pussades med en av flickorna i sällskapet. Jag hade druckit sprit och pussat en flicka. Jag blev inte full, men jag lärde mig att det där med alkohol, det var något som skulle ta mig långt.

Nu sitter jag i den soffa som just nu är mitt hem. Klockan är halv tre och jag börjar läsa imorgon klockan nio men jag sitter ändå med ett glas rödvin bredvid och Thåströms otroligt härligt deppiga platta Skebokvarnsv. 209 i högtalarna. Jag är inte full, men jag vet att det här är bra. Skål och godnatt.

I iTunes just nu:
Thåström
- Om Black Jim

Ninja


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0