Varför vi firar påsk.

påsk is upon us, igen. ägg skall målas, buskar skall kläs i fjädrar och små barn skall gå runt utklädda till häxor för att få godis.. jag är inte sen med att medge att det hela verkar lite smått udda, men det finns ju faktiskt en bakomliggande tanke. det som stör mig är dock att de flesta har glömt denna tanke och inte har en aning om varför vi firar påsk.

den vanligaste missuppfattningen är att påsk har något med jesus att göra. visst visst, killen dog och höll på, men sånt händer. hade jag fått ett sandkorn för varje hippie som råkat kasta in handduken mitt under påskandet så skulle jag nu kunna titulera mig "öken".

faktum är att även jesus firade påsk, även om han också gjorde det på falska grunder. j-boy tillhörde nämligen den sorgsna skaran som trodde att påsk va till för att fira hur mose tågade ut ur egypten och irrade runt i öknen ett halvt sekel med ett gäng stornäsor (detta är den näst vanligaste missuppfattningen gällande påsk). det som många inte vet är nämligen att även herr mose firade påsk, och han firade rätt. som kompensation för sitt urusla lokalsinne hade mose nämligen belönats med en otrolig förmåga att fira högtider.

nu sitter ni som frågetecken och undrar vad tusan mose påsk handlade om, och svaret är enkelt. mose firade minnet av hur jag sjäv dräpt den sista draken 100 år tidigare.
 
nu säger ni kanske att det här är fånigt, om det stämmer måste ju:

1. killen som skriver det här vara typ 600 år gammal.
2. Drakar ha funnits på riktigt.

mitt svar blir då:

1. mose levde väl förfan inte på 1500:talet era våp! killen som skriver detta är minst 3400 år gammal
2. visst är det ganska osannolikt att drakar skulle ha funnits på rikitigt, men om folk kan gå runt och tro på killen som öppnade havet och pratade med brinnande buskar, eller killen som kunde gå på vattnet och återuppliva döda men inte pallade mer än ett knappt dygn på korset, så borde väl draktro vara helt acceptabelt?


bifogar en liten bild på hur mose gick och hur jag skulle gått.. 

påsk love and understanding

/ dekadent 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0